Bibob-radar bestrijdt ondermijning trefzeker en AVG-proof
De Bibob-radar ondersteunt om ondermijnende criminaliteit in jouw gemeente effectief aan te pakke...
Gemeenten zijn de afgelopen maanden met stoom en kokend water aan de gang gegaan om tijdens de corona crisis de uitkeringen levensonderhoud en bedrijfskrediet aan ZZP'ers en overige zelfstandig ondernemers te verstrekken. Deze Tozo-regeling heeft ervoor gezorgd dat gemeenten hier veel meer aanvragen voor binnen kregen dan anders. Vanuit de EIFFEL Tozo desk hebben we met meer dan 100 collega’s op verschillende fronten een bijdrage geleverd aan de uitvoering van Tozo 1 en Tozo 2 bij een aantal 150.000+ gemeenten.
In de wandelgangen wordt er nu al gesproken over de verantwoording en rechtmatigheidstoetsing van de Tozo. Ontvangers van een uitkering zijn verplicht om wijzigingen in hun inkomenssituatie uit zichzelf door te geven op grond van de inlichtingenplicht. Achteraf controleren gemeenten het daadwerkelijk genoten inkomen. Gemeenten zijn verplicht om bij fraude de toegekende bijstand terug te vorderen en een boete op te leggen.
Het proces rondom verantwoording van de verstrekte aanvraag en eventuele terugvordering die hieruit voortvloeit, zal ook veel administratie en capaciteit van de gemeente vragen. Dit is ook afhankelijk van de eisen die het Rijk stelt aan de Tozo steun die ze verstrekt hebben.
Wij staan voor u als gemeente klaar met een team aan specialisten die het proces rondom verantwoording en eventuele terugvordering volledig uit handen kunnen nemen. Bij Tozo 1 en Tozo 2 zijn we ingezet om de grote aantallen aanvragen te stroomlijnen, voortgang te visualiseren in dashboards en als KCC/ eerstelijns contactpersoon richting de aanvragers om aanvullende informatie uit te vragen en status updates te geven over hun aanvraag. Juridische en operationele projectleidersrollen zijn vervuld en daarnaast heeft een heel groot team vanuit EIFFEL daadwerkelijke aanvragen behandeld, waardoor aanvragers binnen de behandelingstermijn een reactie hebben gehad en tijdig financiële ondersteuning kregen. Dit alles op afstand en aansluitend op de wensen en behoeften van de desbetreffende gemeente. De projecten waren dan ook een publiek- private samenwerking waarbij kennis en ervaringen met projectmatig en datagestuurd werken werden gedeeld.
Deze kennis en ervaring nemen we mee in Tozo 3. Ondersteuning vanuit de Tozo Desk betekent volledige ontzorging. Je hebt een team op afstand en hebt één projectleider vanuit EIFFEL. Dit zorgt ervoor dat je geen sturing hoeft te geven aan het team en de eerste vragen door ons afgevangen worden. Daarnaast denkt de projectleider mee over mogelijke 'efficiency' slagen die gemaakt kunnen worden. Wij staan voor u als gemeente klaar om het proces rondom terugvordering volledig uit handen te nemen.
Waar zouden we in kunnen ontzorgen?
- Verantwoording verstrekte aanvragen;
- Terugvordering- en invordering capaciteit en ondersteuning;
- Boetes opleggen en innen;
- Juridische procedures - bezwaar en beroep terugvordering en boete.
EIFFEL Legal Office is een bestaand concept waarbij gespecialiseerde juristen op afstand werken voor diverse overheden binnen een viertal desks: bestuursrechtdesk, privacyrechtdesk, arbeidsrechtdesk en contractrechtdesk. Hierdoor kon zeer snel worden geschakeld en is een vijfde desk opgericht: de Tozo Desk. De juristen en overige professionals staan klaar om gemeenten als "vangnet" te kunnen ondersteunen bij het afhandelen van grote aantallen Tozo aanvragen. We kunnen flexibel bijspringen en hebben alle expertise en tools in huis om dit op afstand in te richten en af te handelen. De gemeente wordt volledig ontzorgd.
Wij hebben ruime ervaring met het werken op afstand. Ons team is gewend om onder tijdsdruk van wettelijke termijnen grote hoeveelheden op een efficiënte wijze af te handelen. Indien gewenst, zijn we door onze werkwijze ook in staat het team snel verder uit te bereiden. Mocht er sprake zijn van bezwaar- en beroepsprocedures naderhand dan is het ook mogelijk om bij de afhandeling daarvan de gemeenten bij te staan.
Flexibiliteit en kwaliteit. Ons team van specialisten staat klaar om gemeenten te bedienen. Onze bestuursrechtelijke kennis en praktijkervaring wordt gecombineerd met tools om goed op afstand te kunnen werken.
Voor jouw organisatie wordt een team van specialisten samengesteld waarin alle gevraagde expertise aanwezig is. Binnen dit team is ook ervaring aanwezig met het opstellen van beleid en regelgeving. Jouw organisatie heeft vanuit het team een vaste contactpersoon. We zijn daar waar het nodig is. Onze werkwijze staat centraal, niet de locatie. Je profiteert van de slimste inzet van onze beste specialisten. Kosten efficiënt en flexibel.
Laat dan even een berichtje achter en ik neem zo snel mogelijk contact op.
Renée Disteli
06 51 54 3878
rdisteli@eiffel.nl
De Bibob-radar ondersteunt om ondermijnende criminaliteit in jouw gemeente effectief aan te pakke...
Legal Operations gaat niet per se om de juridische inhoud. Het gaat over het vergroten van de waa...
Het HagaZiekenhuis ontving in juli als een van de eerste organisaties een hoge boete onder de Alg...