Frans Koemans - 9 november 2015

IV. Verbeteren van de leiderschapsrol, verfrissende inzichten

Het verbeteren van de leiderschapsrol en het (leren) omgaan met veranderingen. Regelmatig kom ik in contact met management- en directieleden die met dit vraagstuk aan de slag willen. Naast de nodige inspiratie uit de bekende leiderschapsboeken (bijvoorbeeld Covey) en ondersteuning met behulp van sessies en/of coaching en begeleiding probeer ik hen ook altijd te inspireren met verfrissende inzichten.

Verfrissende inzichten die voort kunnen komen uit bijvoorbeeld boeken en artikelen die ik de afgelopen 20 jaar heb verzameld. Een goed voorbeeld hiervan is het boek ‘Leadership role models’ (1995) van Randall P. White en Phil Hodgson.

White en Hodgson hebben gezocht naar mensen die het beste kunnen omgaan met onzekerheden in een onzekere wereld. Tot hun verrassing kwamen twee groepen naar voren die niet direct gezien worden als rolmodel voor leiders, namelijk kinderen en ervaren reizigers. Het rolmodel kinderen heb ik reeds besproken in deel 3 van deze blogreeks. In dit blog komt het rolmodel ervaren reiziger aan bod.

 

"Wij voelen ons aangetrokken tot het romantische idee van een reis."

Ware leiders lijken op ervaren reizigers, maar wat is het wat zij doen wat we zo graag willen nabootsen? Zij:

Focussen zich op de reis

Ze combineren focus op hun reis met een pragmatische realisatiezin dat er meerdere manieren zijn om er te komen. Soms pakken ze gewaagde zijwegen en vermaken ze zich met (plotselinge) omleidingen, zonder dat ze daarbij hun einddoel uit het zicht verliezen. Competitieve voordeel behalen zij door gebaande paden te verlaten en zich op onzekere terreinen te bevinden. 

Nemen risico’s om te leren en iets te bereiken

Ervaren reizigers nemen risico’s om te leren hoe ze hun doel kunnen bereiken, vooral als dit een doel is waar ze nooit eerder naartoe gereisd zijn. De beste reizigers staan open voor ervaring: die van henzelf en die van anderen en kunnen zich aanpassen aan onvoorziene omstandigheden. Vliegtuigen, treinen en auto’s zorgen regelmatig voor vertraging en brengen je soms niet naar de bestemming waar je precies wilt zijn. Ervaren reizigers halen hun schouders op, veranderen hun gedrag en verwachtingen en bieden zo de nieuw ontstane situatie het hoofd.

Respecteren culturele verschillen en perspectieven

Ervaren reizigers respecteren deze verschillen, ze zijn er gevoelig voor. Ze realiseren zich dat de wereld een saaie en niet creatieve wereld is, als we allemaal hetzelfde zijn. Maar verschillen veroorzaken ook moeilijkheden: omdat we niet allemaal hetzelfde denken, handelen en reageren op dezelfde prikkels en omstandigheden. Verschillen moeten worden aangemoedigd en begrepen.

Gedijen op nieuwe ontdekkingen

Ze zijn bereid om te gaan, waar anderen nog niet geweest zijn. Ervaren reizigers zoeken uitdagingen.

Gebruiken een combinatie van harde data en hun intuïtie

Ze gebruiken een kaart, kompas, dienstregelingen, maar ook hun intuïtie voor waar naartoe te gaan, wat te doen en hoe zich te gedragen. Als alle informatie hun in de steek laat, vertrouwen ervaren reizigers op hun instinct om te weten wat ze moeten doen.

Voelen zich op hun gemak bij zowel alleen reizen als in groepen

Ervaren reizigers helpen elkaar, geven elkaar suggesties en ideeën, maar hebben zeker ook het zelfvertrouwen om alleen te reizen als dat nodig is. Ze zijn een goed gezelschap, maar ze zijn niet bang voor hun eigen gezelschap.

Reizigers zijn onrustig

Ervaren reizigers  zijn flexibel en passen zich makkelijk aan. Maar het belangrijkste is dat ze constant aan het leren zijn. Voor hen is alles een kans om iets te leren: of het nu een nieuw land is of het ontmoeten van nieuwe mensen. Deze onrust en de drang om constant iets te leren is de drijfveer voor toekomstige leiders en organisaties van de toekomst.

De komende periode produceer ik een blogreeks van verfrissende inzichten in het verbeteren van de leiderschapsrol.

Lees ook:

I. Verfrissende inzichten door Warren Bennis

II. Verfrissende inzichten door Kouzes en Posner

III. Verfrissende inzichten door White en Hodgson

V.  Verfrissende inzichten door Wheatley

"Prikkelen, kennis en ervaringen delen, inspireren, contact maken. Mijn redenen voor bloggen. Sinds een paar jaar blog ik met de bovenstaande doelstelling in het achterhoofd over verandermanagement, leiderschap, proces- en prestatiemanagement en gaming. Het is een leuke manier om in contact te treden met lezers en volgers en opent voor mij en hen deuren voor kansen en mogelijkheden."

Frans Koemans

Consultant

Frans Koemans

Hoe kijk jij ertegenaan? Reageer hier.