Frans Koemans - 19 december 2014

Blog Frans: gezamenlijke noodzaak in verandermanagement

In dit blog ga ik nader in op onderdeel 2, namelijk 'Creëren van een gezamenlijke noodzaak'. Gezamenlijke noodzaak is van belang voor een succesvolle implementatie, omdat de redenen voor de verandering door de hele organisatie volstrekt helder moeten zijn.

Helderheid voor hele organisatie

In mijn vorige blog introduceerde ik de formule E = K x A en Change Acceleration Proces (CAP). CAP biedt een theoretisch kader met een praktisch instrumentarium voor de implementatie. Vanuit dit kader worden de 7 onderdelen van CAP gebruikt om richting en sturing te geven aan het implementatie- en veranderproces.

Het eerste onderdeel 'Leiden van de verandering' besprak ik in een eerder blog. In dit blog ga ik nader in op onderdeel 2, namelijk 'Creëren van een gezamenlijke noodzaak'. Gezamenlijke noodzaak is van belang voor een succesvolle implementatie, omdat de redenen voor de verandering door de hele organisatie volstrekt helder moeten zijn.

Wat willen we bereiken? 

Waarom is dit eigenlijk belangrijk?

"Het is, als het ware, een zoektocht naar de groeps- en individuele WIIFM"

Frans Koemans

Aanpak

Het is, als het ware, een zoektocht naar de groeps- en individuele WIIFM ('Whats in it for me!'). Dit wordt duidelijk gemaakt met behulp van data, voorbeelden en analyses. Maar hoe pak je dat aan?

Hoe breng ik de benodigde acties in kaart?

Allereerst stel je een betrokkenengrafiek op om van de diverse groepen betrokkenen en de de grootte daarvan in kaart te brengen.

Middels een Bedreigingen en kansen matrix breng je per betrokkenengroep de bedreigingen en kansen van de implementatie  in beeld, op korte en lange termijn.

Met behulp van een 3D Matrix (Data/diagnose, Demonstratie, Vereisten/Demand) breng je het bewijs dat de verandering noodzakelijk is per doelgroep in kaart. Op basis hiervan kun je vervolgens een Communicatiestrategie opstellen om de  veranderingsnoodzaak helder te maken.

"Prikkelen, kennis en ervaringen delen, inspireren, contact maken. Mijn redenen voor bloggen. Sinds een paar jaar blog ik met de bovenstaande doelstelling in het achterhoofd over verandermanagement, leiderschap, proces- en prestatiemanagement en gaming. Het is een leuke manier om in contact te treden met lezers en volgers en opent voor mij en hen deuren voor kansen en mogelijkheden."

Frans Koemans

Consultant

Frans Koemans

Hoe kijk jij ertegenaan? Reageer hier.