Supply chains van bedrijven worden al jarenlang steeds langer en complexer. Globalisering en digitalisering zorgen er daarnaast voor dat deze ketens steeds internationaler opereren. Ondertussen verwachten klanten snelle leveringen en topkwaliteit. Door de lengte en complexiteit van zo’n keten houd je lastig het overzicht, zeker in een tijd als deze met een pandemie, handelsoorlogen en de aankomende Brexit. Wil je competitief blijven en niet achter de markt aanhobbelen? Dan heb je dat overzicht – oftewel visibility – nodig.

Wat is Supply Chain visibility?

In principe betekent supply chain visibility niets anders dan dat je jouw keten overzichtelijk hebt. In de meeste gevallen ligt het echter toch iets anders, omdat de supply chain toch een stuk groter en complexer uitvalt dan je in eerste instantie denkt.

Als bedrijf inzicht krijgen in je supply chain, zorgt ervoor dat je beter in staat bent om te reageren op externe gebeurtenissen en dat je weet waar eventuele risico’s liggen. Ook maakt het overzicht dat je hebt, het makkelijker om kortere en goedkopere supply chains te realiseren. 

Je neigt er misschien naar om je alleen te focussen op je leveranciers in de keten. Wil je echter een volledig beeld van je supply chain? Dan moet je ook kijken naar de keten binnen je bedrijf en de keten richting je klanten.

Doe nu kosteloos een online visibility check

Om te kunnen anticiperen is inzicht cruciaal. Op basis van inzicht in de gehele supply chain kunt u keuzes beredeneren, keuzes direct maken of koppelen aan scenario's.   

Tijdelijk geven we een aantal online visibility checks gratis weg. Schrijf je snel in want we kunnen er slechts een beperkt aantal kosteloos uitvoeren! 

Bekijk hier dit unieke aanbod!

Leverancier visibility

Om visibility te krijgen in hun supply chain, stellen veel bedrijven vaak als eerste een lijst samen met hun (key)leveranciers. Vervolgens maken ze een risicoanalyse om uit te vinden waar back-up leveranciers nodig zijn, om zo een directe stroom van goederen te kunnen waarborgen.

In veel gevallen blijft dit echter bij een oppervlakkige analyse waarbij ze niet kijken naar tweedegraads leveranciers. Dat kan vervolgens alsnog voor problemen zorgen. Stel: je hebt een back-up leverancier om de levering van een grondstof te garanderen. Vervolgens blijkt later bij een crisis dat zowel de eerste als tweede leverancier beide hun grondstoffen krijgen van dezelfde tweedegraads leverancier.

Een recent voorbeeld hiervan was de lockdown in verschillende Aziatische landen vanwege COVID-19. Komt de grondstof die je geleverd krijgt daar vandaan? Dan ben je op zo’n moment volledig afhankelijk van de voorraden van je leveranciers op locatie in Europa. Als je dit eerder in kaart had gehad, kon je eerder schakelen door meer voorraden op te bouwen of kijken of je deze grondstof ergens anders vandaan kan halen.

Interne supply chain visibility

Binnen zowel grote als kleine bedrijven is het delen van de juiste informatie met de juiste mensen niet altijd vanzelfsprekend. Bijvoorbeeld omdat bepaalde informatie als ‘algemene kennis’ wordt beschouwd of omdat afdelingen zich niet bewust zijn van een bestaande informatiebehoefte.

Ga je de supply chain van jouw bedrijf in kaart brengen? Houd dan rekening met de informatiebehoefte van de verschillende afdelingen en waar deze informatie binnenkomt. Zo kun je ervoor zorgen dat de benodigde informatie wel bij de juiste afdeling terechtkomt.

Disruptie in de interne supply chain

Het niet delen van cruciale informatie kan problemen opleveren. Denk aan informatie die van invloed is op de lopende orders vanuit de afdeling planning. Of informatie over een nieuwe klant van het salesteam die van invloed is op de forecast. Een forecast die niet up to date is, kan bijvoorbeeld vervolgens zorgen voor overproductie.

Overigens zien we regelmatig dat informatie niet per se volledig mist, maar dat dit vertraagd binnenkomt bij afdelingen. Dit leidt vervolgens niet direct tot een OOS-situatie of overproductie, maar zorgt wel voor een disruptie in de supply chain. Dat kan bijvoorbeeld komen doordat er al materialen zijn besteld of de planning gewijzigd moet worden. Dit zorgt vervolgens voor een rimpeleffect in de keten, wat ook weer op andere partijen invloed heeft. Denk aan een leverancier die met hogere voorraden zit.

Klant visibility

Wat je bij de analyse van je supply chain niet mag vergeten: de downstream supply chain. Hierbij breng je uiteraard al je klanten in kaart samen met hun locaties om je logistieke flow te optimaliseren. Kijk echter ook naar de verschillende informatiestromen die nodig zijn om je supply chain optimaal te houden.   

Zorg er bijvoorbeeld voor dat je altijd de meest recente, benodigde informatie krijgt van je klant voor je forecast. Daarnaast is het delen van bepaalde informatie met je klanten cruciaal voor het overzichtelijk houden van je keten. Denk hierbij aan klanten in realtime updaten over leveringen.

Als zowel jij als je klant zo vroeg mogelijk over de benodigde informatie beschikken, kan hier direct op ingespeeld worden om de keten soepel lopend te houden. Zo kun je bijvoorbeeld wachttijden voor trucks bij een klant beperken, wat weer een flinke kostenbesparing met zich meebrengt.  

De supply chain in kaart brengen

Om je supply chain goed in kaart te brengen, heb je tijd, aandacht en een helikopterview nodig. Ga je aan de slag? Verdeel dan alle facetten onder in de verschillende supply chains, namelijk: upstream, intern en downstream. Deze drie kunnen elk door verschillende mensen aangestuurd worden.

Zo’n analyse uitvoeren vraagt om een grote investering, maar het helpt je wel verborgen risico’s en kansen bloot te leggen. Vervolgens kun je de keten optimaliseren, wat uiteindelijk leidt tot kostenbesparingen en kortere lead times. En het werk om je analyse bij te houden is minimaal, terwijl je waarschijnlijk wel dagelijks de voordelen ervan kan benutten.

Auteur
Wouter Ligterink Supply Chain Consultant
Gerelateerde artikelen
Alle artikelen