Inmiddels is de verlenging van de Tijdelijke Overbruggingsregeling voor Zelfstandige Ondernemers een feit. Doordat voor Tozo 2 de partnerinkomenstoets van toepassing is én verklaard moet worden dat er geen surseance van betaling of faillissement is aangevraagd, zullen deze aantallen lager zijn dan het aantal aanvragen dat binnen is gekomen gedurende Tozo 1. Maar wat hebben we nou eigenlijk geleerd van Tozo 1? Wij geven je 10 tips!

  1. Zorg voor heldere communicatie naar aanvragers
    Als je vraagt naar informatie middels webformulieren, wees dan concreet. Als voorbeeld 'inkomen', specificeer dan ook 'netto' en 'per maand' en faciliteer dit ook.
  2. Zorg voor strak projectmanagement met duidelijke werkafspraken en teamcommunicatie
    Ons advies is om iedere dag afstemming te hebben tijdens een dagstart.
  3. Werk in (sub)teams
    Maak kleinere teams zodat men elkaar kan helpen met inhoudelijke en systeemtechnische vragen. Onze ervaring is dat dit stimulerend werkt en het zorgt voor teambuilding.
  4. Houd grip op voortgang
    Kijk per dag naar aantal openstaande en behandelde dossiers. Wat is de gemiddelde wachttijd van de burger en de gewenste afhandeltermijn. Gebruik dashboards om dit goed te visualiseren en te monitoren.
  5. Richt het proces slim in en kijk naar continue verbetering
    Zorg voor heldere werkinstructies zodat alle medewerkers op dezelfde manier te werk gaan. Dit is geen statisch document, dus werk deze bij gedurende het project. Stel enkele mensen aan om duurzaam samen te verbeteren.
  6. Maak gebruik van templates
    Het is belangrijk om goede templates te gebruiken voor je communicatie naar de burger. Maak hiervoor standaard beschikkingen en rapportages.
  7. Herstel daar waar nodig
    Tijdens Tozo 1 zijn ongetwijfeld schoonheidsfoutjes gemaakt. Gebruik Tozo 2 als een gelegenheid om de kwaliteit te controleren en herstel deze zaken. Zorg dat dubbele aanvragen worden ondervangen in het werkproces.
  8. Test systemen voor start van het project
    Zorg dat alle systemen werken voor de medewerkers en los blokkerende factoren hierin zo snel mogelijk op. Indien doorwerken in het weekend noodzakelijk is, zorg dat een systeembeheerder beschikbaar is.
  9. Privacy en veiligheid - zorg voor heldere afspraken
    Vergeet niet de privacy-aspecten! Niet alleen over welke informatie er met elkaar gedeeld wordt en op welke manier, maar ook de privacy van je eigen medewerkers in communicatie naar de burger.
  10. Vier successen
    Zorg dat er naast hard werken ook tijd is voor plezier en teambuilding. Wanneer iemand exceptioneel bijdraagt aan het team, hoort deze ook in het zonnetje gezet te worden.  

Wij hebben ervaring in het ondersteunen van gemeenten zowel in uitvoering van Tozo 1 als in uitvoering van Tozo 2. We werken op dossierprijs en garanderen snelle afhandeling en flexibele inzet.


  1. Zorg voor heldere communicatie naar aanvragers
    Als je vraagt naar informatie middels webformulieren, wees dan concreet. Als voorbeeld 'inkomen', specificeer dan ook 'netto' en 'per maand' en faciliteer dit ook.
  2. Zorg voor strak projectmanagement met duidelijke werkafspraken en teamcommunicatie
    Ons advies is om iedere dag afstemming te hebben tijdens een dagstart.
  3. Werk in (sub)teams
    Maak kleinere teams zodat men elkaar kan helpen met inhoudelijke en systeemtechnische vragen. Onze ervaring is dat dit stimulerend werkt en het zorgt voor teambuilding.
  4. Houd grip op voortgang
    Kijk per dag naar aantal openstaande en behandelde dossiers. Wat is de gemiddelde wachttijd van de burger en de gewenste afhandeltermijn. Gebruik dashboards om dit goed te visualiseren en te monitoren.
  5. Richt het proces slim in en kijk naar continue verbetering
    Zorg voor heldere werkinstructies zodat alle medewerkers op dezelfde manier te werk gaan. Dit is geen statisch document, dus werk deze bij gedurende het project. Stel enkele mensen aan om duurzaam samen te verbeteren.
  6. Maak gebruik van templates
    Het is belangrijk om goede templates te gebruiken voor je communicatie naar de burger. Maak hiervoor standaard beschikkingen en rapportages.
  7. Herstel daar waar nodig
    Tijdens Tozo 1 zijn ongetwijfeld schoonheidsfoutjes gemaakt. Gebruik Tozo 2 als een gelegenheid om de kwaliteit te controleren en herstel deze zaken. Zorg dat dubbele aanvragen worden ondervangen in het werkproces.
  8. Test systemen voor start van het project
    Zorg dat alle systemen werken voor de medewerkers en los blokkerende factoren hierin zo snel mogelijk op. Indien doorwerken in het weekend noodzakelijk is, zorg dat een systeembeheerder beschikbaar is.
  9. Privacy en veiligheid - zorg voor heldere afspraken
    Vergeet niet de privacy-aspecten! Niet alleen over welke informatie er met elkaar gedeeld wordt en op welke manier, maar ook de privacy van je eigen medewerkers in communicatie naar de burger.
  10. Vier successen
    Zorg dat er naast hard werken ook tijd is voor plezier en teambuilding. Wanneer iemand exceptioneel bijdraagt aan het team, hoort deze ook in het zonnetje gezet te worden.  

Wij hebben ervaring in het ondersteunen van gemeenten zowel in uitvoering van Tozo 1 als in uitvoering van Tozo 2. We werken op dossierprijs en garanderen snelle afhandeling en flexibele inzet.


 

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je weten wat we voor jou kunnen betekenen?

Laat dan even een berichtje achter en ik neem zo snel mogelijk contact op.

Renée Disteli
06 51 54 3878

rdisteli@eiffel.nl

maak belafspraak

 

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je weten wat we voor jou kunnen betekenen?

Laat dan even een berichtje achter en ik neem zo snel mogelijk contact op.

Renée Disteli
06 51 54 3878

rdisteli@eiffel.nl

maak belafspraak
Gerelateerde artikelen
Alle artikelen