Functionele cookies

Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren en analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.

Gepersonaliseerde informatie

Hiermee ontvangt u gepersonaliseerde informatie op onze website die wordt afgestemd op uw internetgedrag.

De hevige war on talent bezorgt veel werkgevers slapeloze nachten: projectteams lopen leeg, werkvoorraden stapelen zich op en projecten stagneren. Met name op projecten met veel medewerkers is deze pijn voelbaar. Menig teammanager zit dan ook met de handen in het haar. Want waar haal je geschikte mensen vandaan die jouw project tot een goed en succesvol einde brengen? En hoe houd je ze gelukkig en gemotiveerd zodat ze beter presteren en het langer volhouden? In dit artikel lees je wat de relatie is tussen de employee experience en de performance van tijdelijke medewerkers.

In 2023 worden tot 200.000 extra banen verwacht. De werkloosheid is gedaald tot 3,3% (CBS, mei 2019). 80% van je medewerkers is van generatie X of Y. En ook generatie Z maakt zijn opwachting op de arbeidsmarkt. Dit maakt het voor jou als werkgever nóg uitdagender om geschikte mensen te vinden. En misschien nog wel belangrijker: aan je te binden en voor langere tijd te behouden. Zeker bij grote projecten met veel tijdelijke medewerkers is dit een enorme uitdaging. Wij leggen je graag uit waarom.

Verschillende generaties met andere werkwaarden

Elke generatie werkenden heeft zijn eigen waarden en wensen als het gaat om werk. Zeker de jongere generaties zien werken niet altijd meer als zaligmakend. Zij vinden aspecten als een goede work-lifebalance, uitdagend werk, zinvol bezig zijn en duurzaamheid minstens zo belangrijk. Als organisatie moet je hierop inspelen door je medewerkers niet langer te zien als ‘kapitaal’ maar als individuen met wensen en behoeftes. Voldoe je hieraan? Dan komt dit de performance van je medewerkers ten goede, want je creëert bevlogen medewerkers die plezier hebben in wat ze doen en dat uitdragen. Naar klanten én naar toekomstige nieuwe collega’s. Wat zou het voor jouw organisatie betekenen als tijdelijke medewerkers daadwerkelijk ambassadeurs worden van jouw organisatie?

Tijdelijke medewerkers motiveren

Hoewel de focus op de employee experience – de werkbeleving van een medewerker - bij veel organisaties inmiddels een belangrijk onderdeel is van hun interne HR-beleid, vallen mensen op tijdelijke projecten hier vaak nog buiten. Terwijl dit juist de groep mensen is die een belangrijk resultaat moeten behalen waarvoor motivatie cruciaal is. Dat gevaar ligt met name op de loer wanneer complexe processen worden opgeknipt in repeterende werkzaamheden. Juist voor je tijdelijke projectmedewerkers is het nog belangrijker dat zij zich gezien en gewaardeerd voelen. Deze pijn is het meest voelbaar in grote projecten met teams die bestaan uit enkele tientallen tot honderden medewerkers. Die enorme span of control, dat team dat zoveel groter is dan het gebruikelijke, bekende team, maakt het voor jou als teammanager bijzonder lastig om aan de wensen en behoeftes van al deze medewerkers te voldoen. Want waar haal je de tijd vandaan om hen gemotiveerd te houden?

Een hoog verloop als grootste nachtmerrie

Voor het resultaat van je project is een hoog verloop onder je tijdelijke medewerkers een ware nachtmerrie, want:

    • er zijn bijna geen mensen meer voorhanden om je projectteam snel aan te vullen
    • telkens nieuwe mensen opleiden en trainen kost veel tijd en geld
    • het opbouwen van het teamgevoel en de teamidentiteit is lastig
    • de kennis en ervaring verdwijnen snel
    • de voortdurende wisseling van medewerkers zorgt voor onrust binnen de teams
    • er ontstaan steeds grotere achterstanden in het werk

Wat betekent het voor de toekomst van jouw organisatie als deze medewerkers zich binnen hun – vaak grote - netwerk negatief uitlaten over je organisatie omdat ze zich niet betrokken en gewaardeerd voelen?

Werkgeluk als prestatiebooster

Wanneer je inspeelt op de behoeftes en wensen van je medewerkers en daarbij geen onderscheid maakt tussen eigen en tijdelijke medewerkers, leidt dit tot een toename van hun werkgeluk. Dit heeft ook enorme voordelen voor je organisatie. Volgens uitgebreid wetenschappelijk onderzoek van Berkeley University zijn gelukkige medewerkers namelijk 21% productiever en presteren ze beter en langer dan medewerkers die niet gemotiveerd zijn. Daarnaast zijn ze 35% minder vaak ziek en lopen ze minder risico op een burn-out. Wat dit betekent voor je project? Tevreden medewerkers, dus sneller, beter en meer resultaat. Met als gevolg tevreden klanten. En hoe mooi is het als je projectmedewerkers op verjaardagen met een glimlach vertellen met hoeveel plezier ze aan jouw organisatiedoelstellingen werken

Aan de slag met je employee experience

Veel werkgevers realiseren zich inmiddels dat een focus op de individuele medewerker nodig is om de juiste mensen aan te trekken en ‘engaged’ te houden. Ook zien steeds meer organisaties in dat werken aan een positieve employee experience dé weg is naar gelukkige medewerkers

“Een internationaal opererende Nederlandse bank realiseerde een flinke performanceverbetering door actief te sturen op de employee experience van haar projectmedewerkers. Dit had zo’n positief effect op de motivatie dat tijdelijke medewerkers graag wilden terugkomen op het project ondanks het repeterende karakter van de werkzaamheden.”

Hoe doe je dat dan bij projecten met een groot aantal tijdelijke medewerkers? Want hoewel HR het beste gepositioneerd is om de verantwoordelijkheid op te pakken voor de employee experience, hebben veel organisaties geen of niet voldoende interne HR businesspartners beschikbaar om deze projecten en programma’s op de juiste manier aan te sturen. Compleet uit handen geven aan een externe partij dan? Dat kan natuurlijk, maar hoe houd je als organisatie dan zelf de controle? 

 

Meer beeld krijgen bij onze visie en aanpak op employee experience?

Over de auteur

"Door goed te luisteren naar de mensen optimaliseer ik datgene waar de organisatie of afdeling voor staat. Met goede uitleg, structuur en eerlijkheid krijg ik mensen mee. Door besluiten te nemen breng ik helderheid en blijft de sfeer goed. Ik laat zien dat leidinggeven stimulerend, motiverend en coachend is."

Neem contact op Marjon Rodigas-Dekker Consultant
06 2656 45 62
Gerelateerde artikelen
Alle artikelen