Functionele cookies

Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren en analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.

Gepersonaliseerde informatie

Hiermee ontvangt u gepersonaliseerde informatie op onze website die wordt afgestemd op uw internetgedrag.

Ken je dat? Vandaag ben je voor de zoveelste keer druk in de weer met de-escaleren. Je bent puin aan het ruimen. Puin dat er niet hoefde te liggen. Dan zwijgen we nog maar over de teleurgestelde gezichten van je collega’s als je bepaalde beslissingen moet terugdraaien. Niet de manier om de meest geliefde collega te worden!

Voor veel juristen geldt dat ze niet altijd op het juiste moment worden aangehaakt door collega’s in de organisatie. Het resultaat: de jurist wordt pas betrokken als iets mis is. En doordat ‘er iets mis is’, fluit de jurist de organisatie in veel gevallen terug. De organisatie ervaart de jurist weer als belemmerend en reactief. Hoe zorg je ervoor dat je als jurist wel op het juiste moment wordt betrokken? En dat de organisatie jou juist als proactief, meedenkend en stimulerend ervaart?

In dit artikel geef ik je 5 tips om ervoor te zorgen dat niemand binnen je organisatie ooit nog de jurist wil overslaan.

1. Schep duidelijkheid

Is het voor de organisatie duidelijk wanneer zij jou wel en wanneer zij jou niet moet inschakelen? De beste manier is om dit helder op papier te zetten. En dan hebben we het niet over een typisch staaltje juridisch schrijfwerk. Nee, een pragmatisch stuk waarin je in korte richtlijnen toelicht in welke gevallen de organisatie een jurist moet betrekken. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan een financiële richtlijn. Alle vragen of contracten die gaan over meer dan X bedrag, moeten langs de jurist.

2. Wees zichtbaar

Nadat de richtlijnen zijn opgesteld, informeer je jouw collega’s in de organisatie hierover. Bijvoorbeeld door fysiek je richtlijnen te presenteren. Maak een rondje langs alle afdelingen en benut deze kans om bij je collega’s de nieuwe richtlijn te introduceren. En, mooi meegenomen, laat de gezichten van de juristen nogmaals zien. Hiermee zorg je ervoor dat de collega’s ook daadwerkelijk personen voor zich hebben als ze denken aan de jurist. Hiermee verlaag je de drempel om een van jullie aan te spreken.

3. Bezoek relevante vergaderingen

Natuurlijk kun je niet álle vergaderingen bijwonen. Maak een selectie of zit er een keer per periode bij. Zo word je als jurist bij iedere afdeling zichtbaar, hoor je wat er speelt en kun je al in een eerder stadium de organisatie sturen naar een jurist-proof concept waarin is gekeken naar de mogelijkheden zonder de risico’s uit het oog te verliezen. Zo word je niet langer als controlerend maar als sturend aangemerkt.

 

4. Benoem niet alleen de beren

Als jurist is het natuurlijk ook je taak om de mogelijke problemen – ook vaak de beren op de weg genoemd - te zien en te benoemen. Jouw collega’s kunnen dit als negatief en belemmerend ervaren. Uiteraard moet je wel de mogelijke problemen of risico’s blijven benoemen. Maar je kunt ook proactief meedenken met een oplossingen. “Nee zo kan het niet, maar zo wel”.
Wedden dat je de volgende keer zelfs wordt uitgenodigd om mee te denken over een nieuw initiatief?

5. Presenteer de juridische agenda

Maak tijdens vergaderingen, presentaties of praatjes bij het koffiezetapparaat de juridische agenda kenbaar. Benoem wat je recent hebt meegeholpen realiseren in de organisatie en wat je rol hierbij was. De juridische agenda is natuurlijk niet alleen wat je hebt gedaan maar ook wat je in de toekomst wilt gaan doen. Wat zijn de doelen van de jurist voor dit jaar? Uiteraard sluiten deze doelen aan bij de organisatie. Collega’s kunnen dan zien waar jij mee bezig bent en dat jullie een gemeenschappelijk doel dienen. Zo word je onderdeel van de organisatie en wordt de drempel om jou aan te spreken steeds lager.

Met deze tips ben je al een heel eind op weg en weet ik zeker dat je de jurist al positief op de kaart kan zetten. Vanuit EIFFEL denken we graag met je mee over andere mogelijke oplossingen om de meest optimaal presterende juridische afdeling te creëren.

Heb je na deze tips de smaak te pakken? En wil je graag nog meer weten over hoe je de juridische afdeling en de plek in de organisatie kunt verbeteren? Lees dan nu onze whitepaper. Hierin leggen wij onze visie op Legal Operations, de optimale juridische afdeling, aan je uit!

Whitepaper Legal Operations
Goed vormgegeven Legal Operations maakt van juristen business partners. In onze Whitepaper lees je alles over het speelveld van Legal Operations.
Download
Over de auteur

Een jurist met oog voor de relaties en processen en met als doel een aantoonbaar resultaat. Als Legal Consultant betrokken bij profit en non-profit organisaties om niet alleen juridische vraagstukken op te lossen, maar ook de juridische afdeling beter als geheel te laten opereren.

Neem contact op Sanne Bergmans Legal Consultant
0880456555
Gerelateerde artikelen
Alle artikelen