Functionele cookies

Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren en analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.

Gepersonaliseerde informatie

Hiermee ontvangt u gepersonaliseerde informatie op onze website die wordt afgestemd op uw internetgedrag.

Bij verschillende verkiezingsdebatten en berichtgeving in de media gaat veel aandacht uit naar de financiële gevolgen van de transitie binnen het sociaal domein. Hoe kan de financiële afdeling van een gemeente (verdere) tekorten voorkomen én de resultaten ten aanzien van de doelstellingen binnen het sociaal domein bevorderen?

Doel van de decentralisatie

Sinds 1 januari 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de uitvoering van de WMO, de Jeugdwet en de Participatiewet. De afgelopen weken kon je bijna dagelijks een verkiezingsdebat volgen. Hierbij kwamen vooral de negatieve aspecten in beeld: de financiële tekorten waar gemeenten mee te maken hebben, zorgverleners die salaris moeten inleveren, administratieve rompslomp, mantelzorgers die zich niet begrepen voelen en de zorginkoop waarop verbetering nodig is. Luisterend naar zo’n debat vergeet je bijna de reden van de decentralisatie van de zorg: de overtuiging dat wanneer zorg en dienstverlening op gemeentelijk niveau georganiseerd zijn, de kwaliteit en de efficiency omhoog gaan, mensen sneller geholpen worden, de zorg en ondersteuning beter aansluit bij de persoonlijke situatie en de kosten van de zorg beperkt worden.

Samenwerking tussen Financiën en beleid

De opgave die voor ons ligt binnen het sociaal domein is niet volledig te sturen. Daarbij komen problemen soms eerder aan het licht en is hulp sneller en makkelijker te vinden, doordat voorzieningen nu dichter bij huis worden aangeboden. De vraag naar zorg neemt hierdoor in eerste instantie toe. In andere woorden: de zorgvraag van burgers en de financiële gevolgen zijn dus slechts ten dele te beïnvloeden. Juist dit gegeven maakt een goed samenspel tussen de inhoud en Financiën nog belangrijker. Inzicht in de zorgvraag van het hier en nu is niet meer voldoende. Welke ontwikkelingen zien we buiten en welke financiële gevolgen hebben die ontwikkelingen? Als je die vraag gezamenlijk weet te beantwoorden ben je meer in control. Het is daarom belangrijk dat de inhoudelijke beleidsafdeling, in dit geval het sociaal domein, één team vormt met de financiële afdeling. Helaas zien we in de praktijk nog te vaak dat er een afstand bestaat tussen de twee teams.

Drie pijlers voor samenwerking

Hoe richt je een organisatie in waarin Financiën en het sociaal domein op één speelveld spelen en elkaar feilloos aanvoelen en versterken? Daarvoor zijn drie pijlers belangrijk: vertrouwen, ketenwerking en - last but not least - talent.

Vertrouwen

Samenwerking begint met vertrouwen. Dit bouw je op door naar hetzelfde doel toe te werken, samen resultaten te boeken en elkaars verwachtingen waar te maken. Dit is de sleutel tot een succesvolle samenwerking. Breng daarom Financiën en de beleidsafdeling met elkaar in verbinding en formuleer een gezamenlijke doelstelling. Een goed vertrekpunt is om de doelen en resultaten voor zowel de korte als de lange termijn op elkaar af te stemmen. Het uitstippelen van deze gezamenlijke route zorgt direct voor een beter wederzijds begrip: de collectieve focus moet daarom glashelder zijn.

Ketenwerking

Voor een beter samenspel tussen Financiën en het sociaal domein helpt het om een kanteling te maken naar een horizontale organisatie-indeling, waarbij alle disciplines met elkaar samenwerken binnen één keten. In de keten is zowel het sociaal domein als het financiële domein afgevaardigd, waarbij ‘kort op de bal’ wordt gespeeld. Betrek elkaar zo vroeg als mogelijk bij beleidskeuzes die voorliggen en sluit de financiële afdeling aan bij het primaire proces.

Benut elkaars talent

Zo’n manier van samenwerken vraagt wat van de competenties van medewerkers: op persoonlijk vlak en vakinhoudelijk. Leer elkaar kennen en krijg inzicht in elkaars werkveld. Maak daarbij gebruik van ieders talent om tot versterking te komen. Vanaf de start van het beleidsproces. Ook lijkt vaak nog sprake te zijn van een fysieke afstand. Haal deze weg. Zoek elkaar op en wordt deelgenoot van het werkveld van je collega. Op die manier ontstaat verbinding en vorm je een team dat in staat is een gezamenlijke opdracht uit te voeren, ook in situaties die slechts deels te beïnvloeden zijn, zoals in het sociaal domein.

Financiën als business partner

De afdeling Financiën kan een grotere rol spelen bij de realisatie van de doelen binnen het sociaal domein. Het is daarvoor belangrijk dat Financiën een team vormt met de inhoudelijke beleidsafdeling. Door focus op onderling vertrouwen, ketenoptimalisatie en talentbenutting ontstaat natuurlijke samenwerking en structurele invulling van de rol van business partner.

Over de auteur

"Niets is mooier dan iedere dag in verbinding te staan met de klant. Goed luisteren, meedenken aan oplossingen en waarde toevoegen aan de organisatie van de klant. Voor nu en voor de lange termijn. Ik geloof in samenwerking. Als je samen een berg beklimt, bereik je de top sneller! En op de top heel even stilstaan om van het uitzicht te genieten, terug te kijken en te leren van de ervaring zodat de volgende beklimming nóg beter gaat. Dat geeft energie om de volgende uitdaging aan te gaan. Vol enthousiasme!"

Neem contact op Nicole Hendriks Business manager
06 2656 46 91
Gerelateerde artikelen
Alle artikelen