Zorgplicht bij thuiswerken
Fysiotherapeuten zien steeds meer fysieke klachten door thuiswerken en veel mensen hebben het men...
Het klinkt je wellicht bekend in de oren: je zit bij een opleiding en je collega naast je krijgt een melding op zijn mobieltje. Een berichtje van LinkedIn: zijn post van gisteren heeft al 129 views. Je collega laat het je met enige trots zien. Het is natuurlijk mooi, dat veel personen zijn post bekijken en/of lezen, want blijkbaar is zijn post interessant of leuk om te lezen. Uiteraard ga je de post ook liken en word je direct een connectie. Dat doe je voor je collega. Maar zit er niet meer achter? Als altijd een beetje achterdochtige privacyjurist vind ik het ook eng. Waarom?
Een voorbeeld: op LinkedIn kun je bij de door jouw geplaatste post zien wie van jouw contacten heeft gekeken: bijvoorbeeld 48 personen van de gemeente x, een enkele van gemeenten Y en Z, 28 van bureau A, 5 van bureau B en de rest van diverse andere bedrijven. Je kunt ook de functie van de viewers zien en uit welk gebied ze komen. Daaronder staat een visuele weergave van het aantal personen uit de 1e, 2e of 3e graad van je netwerk, die op jouw post hebben gereageerd.
Velen zullen denken: ik weet nu direct welke personen, bedrijven, functies en gebieden mijn post interessant vonden om te bekijken. Dit is echter wel op het randje van de privacywetgeving. Want:
Er zitten zeker wel voordelen aan (het bekijken van) de resultaten van de views, maar het is wellicht beter om voorzichtig te beginnen met het delen van informatie en dat vervolgens uitbouwen met veel meer gegevens: jouw contacten die kunnen zien dat meneer de Vries, wonende op de Beukenlaan 2 te Bosdorp met telefoonnummer 0612345678, werkzaam bij gemeente Bosdorp, 4 x een bericht van Jan Jansen uit Steenstad, wonende op Stadlaan 13 te Steenstad met nummer 0687654321 heeft geliked. Dat gaat mijns inziens in tegen de geldende privacywet- en regelgeving.
Fysiotherapeuten zien steeds meer fysieke klachten door thuiswerken en veel mensen hebben het men...
Constant nieuwe opdrachtgevers, waar mogelijk de hort op en toch focus houden op één onderwerp. H...
Voordat de coronacrisis begon, besteedde de media veel aandacht aan erfpacht in Amsterdam. Zo pub...