Functionele cookies

Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren en analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.

Gepersonaliseerde informatie

Hiermee ontvangt u gepersonaliseerde informatie op onze website die wordt afgestemd op uw internetgedrag.

De klachten bij een bore-out ontstaan niet van de ene op de andere dag. Het is een langdurig proces waarin medewerkers ontevreden zijn, motivatie verder afneemt en er steeds meer emotionele afstand ontstaat ten opzichte van de werkzaamheden. Uiteindelijk kan dit leiden tot zichtbare klachten van vermoeidheid, irritatie en lusteloosheid. Maar omdat verveling op de werkvloer een onbesproken onderwerp is, worden er onbewust strategieën losgelaten om de klachten te verbergen. In dit artikel worden deze strategieën besproken en uitgelegd hoe het proces, zonder ingrijpen, kan leiden tot serieuze klachten.

Bore-out strategieën

  • Documentenstrategie: druk bezig zijn met het internet afstruinen voor de volgend vakantie, een nieuwe aankoop of het laatste nieuws van de lokale voetbalvereniging. Maar op het bureau liggen rapportages, presentaties en met één druk op de knop switcht het beeldscherm naar de mailbox.
  • Pseudo-commitment: doen alsof jij je identificeert met het bedrijf, door bijvoorbeeld langere dagen te maken. Als je er altijd als eerste bent en als laatste weggaat, lijkt het alsof je graag veel tijd in je werk stopt.
  • Comprimeringsstrategie: sneller werken dan de opgelegde deadline en vervolgens niet aangeven dat het werk al af is.
  • Uitsmeerstrategie: het werk uitsmeren over een langere periode dan nodig is. Zo ben je altijd bezig met iets en lijkt het alsof je efficiënt werkt, zolang je maar met regelmaat een update kunt geven.
  • Strategische verhindering: het tijdstip manipuleren waarop het werk uitgevoerd moet worden. Je moet bijvoorbeeld een collega spreken, maar belt hem ‘per ongeluk’ tijdens zijn vergadering, die te zien is in de elektronische agenda.
  • Pseudo-burn-outstrategie: aangeven dat je volledig instort als er nog één taak bijkomt. Echter kan niemand controleren of je aan het eind van je kunnen bent.
  • Lawaaistrategie: als je al minutenlang naar een scherm zit te staren, een teken van leven geven door een mailtje te openen en wild op het toetsenbord te tikken.
  • Aktetasstrategie: de aktetas staat symbool voor de hardwerkende gemotiveerde medewerker die zijn werk altijd bij zich draagt, ongeacht of er iets in zit.

Dat de bore-out echt een kantoorziekte is, blijkt uit de mentale en lichamelijke klachten die het veroorzaakt. Je kunt last krijgen van hoofdpijn, spier- en gewrichtspijn en zelfs pijnsteken rond de hartstreek. Mensen met een bore-out zijn moe, slap en uitgeput en geven zich ook over wegens gebrek aan energie. Mentale klachten zijn op zichzelf altijd lastig te herkennen, maar in combinatie met elkaar kunnen ze wel sneller zichtbaar worden door de omgeving. Verveling wordt opgevat als negatieve emotie en leidt tot redelijk automatische reacties. Dit komt voornamelijk omdat verveling wordt geassocieerd met een doelloos gevoel. En wanneer jij je nutteloos voelt op je werkplek, kan dit leiden tot lusteloosheid en irritatie. Daarbij komt ook dat mensen die volledig gefocust zijn op hun bore-out strategie een introverte houding aannemen om maar niet op te vallen.

Het lastige aan de bore-out is dat mensen zo goed kunnen worden in het toepassen van tactieken die de symptomen moeilijk zichtbaar maken. Maar ze kunnen wel leiden tot lichamelijke klachten. Voor werkgevers is het daarom belangrijk om je bewust te zijn van risicogroepen en manieren te ontwikkelen om verveling tegen te gaan.

Over de auteur

"Door met een antropologische bril te kijken naar teams, processen en organisaties probeer ik anderen te inspireren en uit te dagen."

Neem contact op Leonie Siepman Legal professional
06 1250 25 81
Gerelateerde artikelen
Alle artikelen