Je strategie naar de werkvloer vertalen: in de praktijk!
Hoe vertaal je je strategie naar de werkvloer? Gezien vanuit de Lean filosofie is het antwoord he...
In 2017 wachten patiënten gemiddeld 7,1 minuten langer dan in 2016, blijkt uit een enquête van Zorgvisie onder veertien ziekenhuizen. Gemiddeld genomen wacht een patiënt dit jaar gemiddeld 2 uur en 50 minuten. Dat is lang en daarom onderzochten wij de oorzaken van de wachttijden op de Spoedeisende Hulp (SEH).
Patiënten zijn meer tevreden als ze minder lang hoeven te wachten en meer inzicht hebben in de verwachte wachttijd. Dit bevordert de rust op de SEH en verbetert hierdoor automatisch de sfeer waarin de zorgprofessionals zijn werk doet. Hoe minder urgent de zorgbehoefte is, hoe langer de wachttijd. Eén ding is zeker: niemand zit te wachten op een lange wachtrij. De patiënten niet en het ziekenhuis niet.
Er zijn vijf bekende oorzaken van het wachttijd-probleem. Dit zijn:
De vijf bovengenoemde oorzaken laten zien dat het probleem van lange wachttijden niet geïsoleerd is. Integendeel, het is een ketenprobleem met verschillende oorzaken. Er is geen integrale oplossing direct beschikbaar. Daarom richten we ons op de dingen die we wel kunnen beïnvloeden, namelijk de processen zo inrichten dat het proces in flow is en de organisatie in control.
We starten met het inspelen op de klantvraag. SEH’s hebben vaak ruwe data tot hun beschikking. Deze data helpen in het voorspellen van het aantal en type patiënten. Er is veel meer informatie beschikbaar en op te halen dan bijvoorbeeld de druktepiek van jongeren op zaterdagen vanwege de wedstrijdsporten.
Het is essentieel om goed te kijken naar het proces. Is dit ingericht op snelle doorstroom of enkel op het snel helpen van patiënten? Beide aspecten moeten in balans zijn om flow te creëren. Als de organisatie de tijd neemt om het proces écht een centrale plaats te geven, is er ruimte voor optimalisatie zodat de onnodige zaken uit het proces verdwijnen en wachttijden teruglopen.
Hoe vertaal je je strategie naar de werkvloer? Gezien vanuit de Lean filosofie is het antwoord he...
Heb je soms het gevoel dat jouw prioriteiten als leidinggevende niet overeenkomen met die van je...
Als leidinggevende start je een verbetertraject meestal met een bepaald eindresultaat voor ogen....