Functionele cookies

Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren en analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.

Gepersonaliseerde informatie

Hiermee ontvangt u gepersonaliseerde informatie op onze website die wordt afgestemd op uw internetgedrag.

In mijn vorig artikel schreef ik dat je een financiële afdeling moet runnen als een bedrijf. Dat wil zeggen met producten die je levert aan klanten die hierom vragen. En bij een goedlopend bedrijf hoort een goed business plan. Dat is dus de volgende stap: het opstellen van een plan dat beschrijft hoe je als Financiën je belofte waarmaakt.

Start met het in kaart brengen van wat de klant wil en wat je op dit moment levert. Nu weet je wat er aan schort. En dat is, zoals eerder gezegd, soms heel wat. Business controller 3.0 en strategisch partner word je niet zomaar. Maar dan, hoe kom je daar? Wat en wie heb je daarvoor nodig? En wat ga je daarvoor doen?

CANVAS

Je kunt dit proberen op te schrijven in een lijvig plan. Maar wie van snelheid houdt en niet graag onnodig werk verzet, beperkt zich net als ik eerst tot 1 A4-tje. Met het CANVAS model van Alexander Osterwalder, om precies te zijn.

CANVAS model van Alexander Osterwalder

CANVAS model van Alexander Osterwalder

Dit grafische model geeft op overzichtelijke wijze de waarden van een organisatie weer. In dit geval dus van Financiën. Het model is opgedeeld in negen vlakken met daarin: wie de belangrijkste partners zijn en welke rol zij spelen, wat de belangrijkste activiteiten zijn, welke middelen nodig zijn, welke waarde je gaat leveren, welke relatie je onderhoudt met de klant, welke kanalen je gaat inzetten voor het contact met de klant, wat de belangrijkste kostenposten zijn en waarmee je waarde kan creëren.

Met de output van de eerdere workshops kun je de canvas in een paar uur vullen. De nieuwe stip op de horizon is gezet voor Financiën. In één oogopslag heb je in beeld wie je klanten zijn, wat je voor hen doet, hoe je je waarde kunt overbrengen op de klant (hard: producten & zacht: relatie) en wat je hiervoor nodig hebt.

Gestroomlijnd actieplan

Nu de stip is gezet, is de stap naar een gestroomlijnd actieplan snel gemaakt. Zonder het risico dat dit alle kanten opgaat, zoals ik nog wel eens zie gebeuren bij een minder doordachte aanpak. Ook dit actieplan is kort maar krachtig: slechts enkele A4-tjes waarin de te zetten stappen voor de onderwerpen Product, Dienst en Proces zijn weergegeven, inclusief planning.

De grootste winst is dat Financiën zichzelf hiermee op de kaart zet als zelfbewuste business partner die weet wat hij te bieden heeft en wat dat waard is. En is het daar niet allemaal om begonnen?

Over de auteur

"Ingewikkelde materie begrijpen en omzetten in eenvoudige taal. Én problemen omzetten in oplossingen. Daar ben ik goed in. ​Ik kan hierbij putten uit ruim 16 jaar ervaring als controller op allerlei posities en in diverse organisaties, zowel binnen de profit als de non-profit. Ik zoek altijd de samenwerking binnen de financiële kolom en daarbuiten. Want binnen controlling maakt de mens het verschil."

Neem contact op Eelko Plomp Business consultant
06 1358 70 27
Gerelateerde artikelen
Alle artikelen