Functionele cookies

Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren en analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.

Gepersonaliseerde informatie

Hiermee ontvangt u gepersonaliseerde informatie op onze website die wordt afgestemd op uw internetgedrag.

De wereld om ons heen verandert steeds sneller en organisaties moeten hier continu op kunnen inspelen. Zoals ik de vorige keer al schreef: een kans voor iedere controlafdeling om een nieuwe rol te pakken. Maar hoe dan?

Overal zijn financiële afdelingen bezig met cursussen, trainingen, heisessies en complete verandertrajecten. Toch voelt de business zich nog steeds niet goed geholpen. Hoe dat komt? Omdat hen niet wordt gevraagd wat ze willen. Natuurlijk zegt een manager ja, als je hem vraagt of hij een rapportage wil. Want anders krijgt hij niks. Maar wat managers met die rapportage doen, wat ze ervan vinden en waar ze écht behoefte aan hebben, blijft vaak onduidelijk. Ondertussen denkt de financiële afdeling dat het best lekker gaat en dat het sneller of geautomatiseerd opleveren van diezelfde rapportage de business op de banken gaat krijgen. Maar dat gebeurt niet en zo modderen we voort.

Ieder verbetertraject binnen Financiën moet dus beginnen met het ophalen van de échte (interne) klantvraag. En die vraag moet je vergelijken met wat er nu wordt geleverd. Eigenlijk hoor je Financiën te runnen als een bedrijf. Met producten en diensten die zijn afgestemd op de klant. En net als een echt bedrijf ga je in gesprek met de klant om de ware behoefte op te halen. Ik laat de klanten graag, onder leiding van een gespreksleider, onderling discussiëren over de producten en diensten van Financiën. Over de huidige producten en de producten die zij nu en in de toekomst wensen. En Financiën luistert naar deze discussie, zonder zich hierin te mengen. Dat is een uitdaging op zich, maar levert mooie inzichten op. Vervolgens bepaalt Financiën samen met diezelfde klanten wat er in de toekomst gaat worden geleverd, tegen welke kwaliteit. Dit leggen we vast in een gezamenlijke producten- en dienstencatalogus.

“Maar wat als de klant álles wil, of dingen die ik niet kan leveren, omdat ik er de middelen niet voor heb?” Tsja, alles heeft zijn prijs. En zoals een klant van Ziggo begrijpt dat hij geen onbeperkt internet krijgt voor 1 euro per maand, zal de interne klant begrijpen dat het een kwestie is van prioriteiten stellen. Bovendien kan Financiën aan de slag met wat nodig is om ook kwalitatief de juiste slag te maken. Want hoe de medewerkers van Financiën het product naar de klant brengen, maakt het verschil. Daarbij is het belangrijk om de talenten van mensen optimaal in te zetten. Dit betekent dus veel aandacht voor de juiste man/vrouw op de juiste plek, met alles wat daarbij hoort. Net als in een écht, goedlopend bedrijf!

Over de auteur

"Ingewikkelde materie begrijpen en omzetten in eenvoudige taal. Én problemen omzetten in oplossingen. Daar ben ik goed in. ​Ik kan hierbij putten uit ruim 16 jaar ervaring als controller op allerlei posities en in diverse organisaties, zowel binnen de profit als de non-profit. Ik zoek altijd de samenwerking binnen de financiële kolom en daarbuiten. Want binnen controlling maakt de mens het verschil."

Neem contact op Eelko Plomp Business consultant
06 1358 70 27
Gerelateerde artikelen
Alle artikelen