In reuzenstappen naar een financieel gezonder Nederland
In korte tijd hebben Kredietbank Nederland (KBNL) en EIFFEL een pilot omtrent dashboarding omgeze...
Zaterdag 3 juni publiceerde het NRC Handelsblad het artikel ‘Hoe de crisis de arbeidsmarkt veranderde’. Naast de structurele verdwijning van banen door technologische ontwikkelingen, het langer doorwerken en de flexibilisering in de arbeidsmarkt, neemt ook het niveau van de banen toe.
Operationele medewerkers krijgen nu ook informatie die eerder alleen beschikbaar was voor het management. Zij krijgen die informatie, omdat de gedelegeerde beslissingsbevoegdheid lager in de organisatie ligt om de handelingssnelheid te vergroten. Om die reden is bij meer functies probleemoplossend vermogen vereist. Naast vakinhoudelijke informatie, krijgen medewerkers te maken met financiële of procesmatige informatie. Informatie die afgestemd is op abstractieniveau en hen ondersteunt bij het maken van beslissingen. Het klinkt bijna als een parodie op het nummer van The Scene, iedereen is van de cijfers en de cijfers zijn van iedereen! Maar deze financiële en procesmatige cijfers moeten dan natuurlijk wel juist, tijdig en volledig zijn.
Zo realiseer je in 4 stappen adequate informatie voor het nemen van beslissingen die leiden tot het oplossen van problemen binnen organisaties.
1. Benoem een functionaris met kwaliteiten als:
2. Inventariseer:
3. Normeer samen met de uitvoerende afdelingen de prestaties en maak het verschil inzichtelijk tussen de huidige situatie en de geïnventariseerde gewenste situatie van de organisatie. Laat de betrokkenen aangeven wat nodig is om tot het resultaat te komen en deel dit met de betrokkenen in de keten.
Ter overpeinzing: benader de organisatie niet alleen vanuit een intern perspectief maar ook vanuit stakeholders buiten de organisatie. Denk aan de ‘customer journey’ en ‘supplier journey’ en volg welke reis zij door de organisatie maken. Waar liggen er verbeterkansen in het totaalproces? De kans is aanwezig dat er op meerdere aandachtsgebieden binnen de organisatie een aanpassing moet plaatsvinden om tot het gewenste resultaat te komen. Soms leiden kleine aanpassen tot unieke kansen en mogelijkheden. Check de interne werkprocessen (Operations), aanpassing van procestriggers en de wijze van logging in systemen (IT) en de mogelijke gevolgen voor de financiële verwerking (Finance).
Daarnaast helpt het verstrekken van werkinstructies en het faciliteren in trainingen. Zo maken medewerkers met weinig administratieve affiniteit zich de nieuwe werkwijze sneller eigen en vermindert de weerstand tegen verandering.
Deze wijze van informatieverstrekking draagt bij aan:
Denk daarom "Iedereen is van de cijfers en de cijfers zijn van iedereen!"
In korte tijd hebben Kredietbank Nederland (KBNL) en EIFFEL een pilot omtrent dashboarding omgeze...
In deze whitepaper leggen we de focus op een combinatie tussen automatisering en robotisering. Wa...
Werk je Agile en ga je op afstand werken of blijf je dat doen? Goede combinatie! Agile werken is...