Functionele cookies

Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren en analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.

Gepersonaliseerde informatie

Hiermee ontvangt u gepersonaliseerde informatie op onze website die wordt afgestemd op uw internetgedrag.

Samen spelen met LEGO om een visie op gezamenlijk verbeteren middels Lean te vormen, een 'complete de circles'-game om bewust aan de slag te zijn met het bijdragen aan een verbetermodus. Steeds meer organisaties gebruiken gamification om hun prestaties te verbeteren en doelstellingen te behalen, zo ook zorgorganisatie Ipse de Bruggen.

"Waar is de olifant?"

Als je bij een Lean-sessie bij Ipse de Bruggen binnenloopt, zie je medewerkers druk in de weer met het zoeken naar de juiste LEGO bouwsteentjes, die ene olifant en het samenstellen van bouwwerken. Ipse de Bruggen gebruikt LEGO Serious Play in het vormen van een visie op het gezamenlijk verbeteren middels Lean. 

In een reeks sessies wordt een groot aantal medewerkers met diverse oefeningen uitgedaagd om met elkaar deze visie te vormen. Arjan Passenier, LEGO Serious Play facilitator: "Het mooie van deze aanpak is dat iedere medewerker letterlijk en figuurlijk zijn steentje kan bijdragen aan deze visie. Daarnaast sluit deze aanpak mooi aan bij het centraal gedachtegoed van Lean, namelijk betrokkenheid van medewerkers."

Change the game

De laatste periode wordt spelen in de breedste zin van het woord steeds serieuzer genomen. Dit neemt niet weg dat het voor veel medewerkers wennen is om via een game een visie te ontwikkelen. Bij Ipse de Bruggen zijn de eerste stappen gezet met 'Change the Game'. Doel van deze game is om 3 weekdoelstellingen te realiseren. Welke doelstellingen dat zijn, bepalen ze zelf. Lean Green Belts zetten bewust acties en interactiepatronen in op mens en taak om zo de verbetermodus van medewerkers, teams en afdelingen te ondersteunen. Deze acties worden bijgehouden in drie ringen die ze binnen één week moeten volmaken. De lancering van deze game begint bij de Green Belts, daarna kunnen management en directie meegenomen worden.

Wat kunnen Lean Green Belts leren van gamers?

In het voorbeeld van Ipse de Bruggen wordt gamification toegepast bij de implementatie en toepassing van een verbetermodus middels Lean. Dat Lean en gaming elkaar perfect aanvullen, is ook af te leiden uit de 3 onderstaande voorbeelden.

  1. Het overwinnen van uitdagingen
    De grootste reden van het spelen van een game is om jezelf uit te dagen, om te groeien en zo beter te worden. Als je jezelf onderdompelt in een game, zie je elk obstakel als een kans om te groeien. Gamers zijn bij uitstek geschikt om Lean verbetertrajecten aan te pakken, omdat ze weten hoe ze obstakels moeten aanpakken en er tegelijkertijd ‘fun’ aan ondervinden. Hierdoor zien ze het als een uitdaging in plaats van een last.
  2. Doelen stellen, meten is weten
    Gamers weten hoe ze hun eigen groei kunnen volgen. Alles wordt immers gemeten in een game. In veel games heb je experience points, weet je in welk level je bent, hoeveel gouden munten je hebt of welke rang je hebt. Al deze informatie stelt je in staat om je voortgang te volgen en zorgt ervoor dat je bewust bent van je groei richting je doel. Het uitvoeren van metingen, maar ook voortgang checken en acties uitzetten naar aanleiding van deze metingen is een voorwaarde voor het effectief uitvoeren van Lean verbetertrajecten.
  3. Gewoontes (dagelijkse routines)
    Gamers begrijpen wat (dagelijkse) gewoonten op de lange termijn kunnen betekenen. Zo heb je in Pokémon Go dagelijkse opdrachten die je maar één keer kunt doen. Als je een dag overslaat, mis je de kans op een weekbeloning. De beste gamers creëren een structuur van kleine gewoontes of routines en werken zo elke dag naar een toekomstige beloning toe. Deze gewoontes zorgen voor een verandering in de manier van denken en werken. Je leert dat een offer van een kortetermijnbevrediging bijdraagt aan een toekomstige beloning. Middels Kaizen wordt bij Lean in kleine stapjes gewerkt. Op deze manier kost een verbetering een geringe investering van tijd en capaciteit, maar worden er op termijn grote resultaten behaald.

 

Over de auteur

"Prikkelen, kennis en ervaringen delen, inspireren, contact maken. Mijn redenen voor bloggen. Sinds een paar jaar blog ik met de bovenstaande doelstelling in het achterhoofd over verandermanagement, leiderschap, proces- en prestatiemanagement en gaming. Het is een leuke manier om in contact te treden met lezers en volgers en opent voor mij en hen deuren voor kansen en mogelijkheden."

Neem contact op Frans Koemans Process consultant
06 4783 48 33
Gerelateerde artikelen
Alle artikelen