Functionele cookies

Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren en analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.

Gepersonaliseerde informatie

Hiermee ontvangt u gepersonaliseerde informatie op onze website die wordt afgestemd op uw internetgedrag.

Als je als organisatie een succesvol, intensief Lean-project hebt gevolgd, hoe zorg je er dan voor dat de behaalde resultaten ook echt duurzaam zijn? Hoe voorkom je dat de verbeterkaars dooft en dat de organisatie terugvalt in het oude stramien? Oftewel, hoe borg je de resultaten en procesverbeteringen in een Lean-project? Ik geef je een viertal tips uit de praktijk.

1. Leg de basis tijdens de opdracht

De belangrijkste succesfactor om een project goed te borgen is de manier waarop je de opdracht uitvoert. Zorg dat je gedurende het traject voldoende zichtbaar bent en dat wat je doet voldoende bekend is in de organisatie. Als je in je eigen ‘silo’ je project hebt uitgevoerd zonder de rest van de organisatie erbij te betrekken, wie kan het dan van je overnemen? Houd ook je energieniveau vast, juist richting het einde van het project. Doe je dit niet, dan loop je het risico dat medewerkers al afhaken voordat je echt kan borgen.

2. Leg vast wat je hebt gedaan

Om je resultaten en afspraken te borgen, is het belangrijk dat je vastlegt wat je hebt gedaan. Dit lijkt heel logisch, maar gaat nog regelmatig mis. Gedurende een Lean-project voer je veel veranderingen door en blijf je processen aanpassen in kaizen sessies.

Aan het einde van het project heb je dus een waslijst aan veranderingen, maar wie weet nog wat de laatste stand van zaken is voor alle processen? Je kunt dit bijhouden in een proceshandboek. Hierin staat een overzicht van alle processen waaraan gewerkt wordt en welke afspraken zijn gemaakt. Door dit met de organisatie te delen is het voor iedereen inzichtelijk wat er gebeurt. Aan het einde van het project heb je ook een fysiek document wat je kunt overdragen aan de leidinggevende.

3. Maak de toekomst concreet

Als de organisatie voldoende is meegenomen in de verandering en de afspraken zijn vastgelegd, dan ben je al een heel eind. Maar om de resultaten en procesverbeteringen echt de borgen, moet je leidinggevende weten hoe de toekomst eruit ziet. Ervaring leert dat je (ondanks een enthousiaste en gemotiveerde organisatie) het beste de toekomst zo concreet mogelijk kunt maken. Dit betekent een actieplan, inclusief actiehouders waarin je concreet maakt wie wat doet en wanneer. Een echte verbetercultuur is niet zo snel geregeld, dus plan mensen in die de verandering verder oppakken. Je kunt ook bepaalde doelstellingen onderdeel maken van de jaarlijkse beoordeling van medewerkers. Dit is een extra duwtje in de rug en zorgt ervoor dat ze beloond worden als ze met veranderingen bezig zijn.

4. Follow up… Oorlog in de keuken?

Als Gordon Ramsey op zijn manier een slechtlopend restaurant in een korte tijd nieuw leven inblaast, gaat hij na een aantal maanden terug om te kijken hoe het ervoor staat en of de veranderingen nog steeds gedragen worden. Voor Lean-projecten is dit ook een goede manier om te zien of de veranderingen ook echt duurzaam zijn. Door een paar maanden later nog eens over de afdeling of door de fabriek te lopen, ervaar je de ontwikkeling van de organisatie met betrekking tot het Lean-project en weet je welke resultaten er zijn behaald. Zo borg je de resultaten en procesverbeteringen! 

Over de auteur

"Binnen EIFFEL houd ik me bezig met de ontwikkeling van onze bedrijfskundige dienstverlening. Mijn kracht en toegevoegde waarde ligt in het volgen van marktontwikkelingen en de uitdagingen van onze opdrachtgevers om vervolgens de vertaalslag te maken naar onze dienstverlening en opleiding van onze professionals. Hierdoor kan ik opdrachtgevers mooie oplossingen bieden."

Neem contact op Mike Koopmans Director process
06 2656 44 57
Gerelateerde artikelen
Alle artikelen