Functionele cookies

Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren en analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.

Gepersonaliseerde informatie

Hiermee ontvangt u gepersonaliseerde informatie op onze website die wordt afgestemd op uw internetgedrag.

In mijn vorig blog besprak ik de start van een groepstraject van een afdeling die wil werken aan een betere samenwerking met elkaar en meer openheid naar elkaar. Ze wilde één team worden. De start van dit traject bestaat uit een ijkingssessie die zich kenmerkt door de 3 stappen inzicht, bewustwording en groeps- & individuele vraag. In de eerste stap doorliep ik de verschillende 'levensfasen' richting een team. Met het hiermee verkregen inzicht weet je wat het betekent voor ieder individu om lid te zijn van een team en welke groei je nog zelf en mét elkaar moet doorlopen richting wederzijdse verbondenheid. In dit blog sta ik stil bij stap 2: bewustwording.

“Wij bepalen zelf onze reacties op gebeurtenissen. Bewustzijn is de bron van onze verhouding tot de wereld en stuurt voor een groot gedeelte ons gedrag.” Frans Koemans

In de ijkingssessie staat bewustwording voor het bewust worden van de rol van elke collega van het team en van waar het team voor staat. Voor de stap bewustwording heb ik een aantal games ontworpen, waaronder de game Matrix van Verandering en de Kamer Game.

Naast mijn rol als consultant ben ik ook gamedesigner. Ik ontwikkel kortdurende games, zoals simulaties of opdrachten voor bijvoorbeeld de stap bewustwording van deze ijkingssessies. Daarnaast ontwikkel ik ook langdurende (structured) games die ingebed zijn in dagelijkse werkzaamheden op de werkvloer. Iedere game die ik ontwerp is te herleiden naar vier eigenschappen: een doel, regels, een feedbacksysteem en vrijwillige deelname.

Games bieden een gevoel voor richting, een doel of een specifieke uitkomst waaraan je moet om deze te halen. De regels leggen ‘beperkingen’ op en prikkelen daarmee het denkvermogen en soms ook de creativiteit. Het feedbacksysteem geeft aan hoe dicht bij het behalen van het doel men is. Real time feedback geeft motivatie om verder te spelen. Ten slotte zorgt het vrijwillige karakter ervoor dat alle deelnemers bewust het doel, de regels en de feedback accepteren.

Game Matrix van Verandering

In deze game staan de deelnemers op een spelbord met 3 schalen: individu, leidinggeven en organisatie- & afdelingscultuur. De twee uiterste punten van iedere schaal bevat de verwrongen vorm van die schaal in een positieve en een negatieve vorm. Ieder groepslid (schaal 1) en de groep als totaal (schaal 2 en 3) positioneert zich op de desbetreffende schaal waar ze nu staan en waar ze willen staan.

Opzet spelbord

Doel: plaats jezelf als individu en als team op de desbetreffende 3 schalen.
Regels: alleen deze schalen kunnen gebruikt worden.
Puntentelling/feedbacksysteem: 3 schalen met de huidige positie en de wenspositie.
Vrijwillige deelname om jezelf en je collega's te positioneren.

Door deze game komt een bewustwording op gang waar men staat als persoon, als team en als afdeling. Het bewustwordingsproces via deze game is zeer visueel, niet altijd even makkelijk en soms zelfs weerbarstig. Het levert daarmee grondige inzichten en biedt wederzijds vertrouwen. Want zonder wederzijds vertrouwen, geen wederzijdse verbondenheid.

Kamer Game

Deze game speelt zich af in de 4 kamers. Je 'loopt' door de kamers met als opdracht: Schrijf de oplossing op het bord. Je ontvangt een schoolbord en een krijtje als hulpmiddel.

Doel: schrijf de oplossing op het bord.
Regels: je krijgt geen andere aanwijzing dan de opdracht.
Puntentelling/feedbacksysteem: bij het geven van de oplossing door het team geeft de begeleider aan hoe dicht het team bij een 100% oplossing zit.
Vrijwillige deelname vertaalt zich in hoe je de game aanpakt.

Deze game wordt gespeeld om het intuïtieve en samenwerkingsvermogen van het team te verkennen en te toetsen. Het zoeken naar de oplossing kan door het gebrek aan begeleiding of een onduidelijke opdracht frustrerend zijn. Het doet een beroep op de vindingrijkheid en creativiteit van de leden van het team, maar ook op het uithoudingsvermogen om te komen met oplossingsrichtingen. Ieder pakt zijn of haar eigen rol in dit proces. Het vinden van aanwijzingen in de 4 kamers en het dichter bij de oplossing komen activeert tevens een intrinsieke motivatie van het team.

Beide games van stap 2 bieden de groep de bewustwording die, gecombineerd met het inzicht uit stap 1, nodig is om de groeps- en de individuele vraag (stap 3) op te stellen waarna het groepstraject kan starten. Deze derde en laatste stap behandel ik in de volgende blog.

Opdracht

Ik daag jouw team uit om de laatste game zelf te spelen. Ga naar de Kamer Game en vind samen de oplossing. Stuur je antwoord naar fkoemans@eiffel.nl. Onder de juiste oplossingen kies ik willekeurig de winnaar die van mij een ijkingsessie ontvangt!

Over de auteur

"Prikkelen, kennis en ervaringen delen, inspireren, contact maken. Mijn redenen voor bloggen. Sinds een paar jaar blog ik met de bovenstaande doelstelling in het achterhoofd over verandermanagement, leiderschap, proces- en prestatiemanagement en gaming. Het is een leuke manier om in contact te treden met lezers en volgers en opent voor mij en hen deuren voor kansen en mogelijkheden."

Neem contact op Frans Koemans Process consultant
06 4783 48 33

Lees ook:

Gerelateerde artikelen
Alle artikelen