Functionele cookies

Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren en analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.

Gepersonaliseerde informatie

Hiermee ontvangt u gepersonaliseerde informatie op onze website die wordt afgestemd op uw internetgedrag.

Wat kan ‘big data’ betekenen voor innovaties? Ik ging naar de werksessie onder leiding van Janne Vereijken op de Dag van de Waardecreatie van EIFFEL met het idee dat die betekenis nul is. Mijn vooroordeel is dat voor innovatie creativiteit nodig is en die sla je dood met veel gegevens.

Naast vooroordelen beschik ik als interimmanager ook over ervaring. Mijn ervaring is dat veel zorgorganisaties met hun eigen gegevens amper wat doen. Allerlei extra inspanningen rond planning en control met dashboards zijn nodig om het werken met gegevens op gang te brengen. Zodoende ben ik niet zo optimistisch over het werken met ‘big data’ over de omgeving, doelgroepen en markten. Druk vanuit de omgeving, zowel vanuit cliënten als vanuit de politiek zal dit volgens mij snel gaan veranderen. Maar over deze ervaring en verwachting wil ik het nu niet verder hebben.

Enorme berg gegevens

Terug naar mijn vooroordeel: het poetst niet weg dat de hoeveelheid gegevens die beschikbaar is met de dag groeit. Met digitale technologieën en hulpmiddelen zijn die gegevens bovendien veel beter toegankelijk dan in het verleden. Dit geldt niet alleen voor gegevens buiten de deur. Instellingen beschikken zelf ook over steeds meer gegevens. Denk bijvoorbeeld aan allerlei bestanden met cliëntgegevens. Cliënten in de zorg moeten vandaag de dag steeds meer gegevens leveren om zorg te kunnen ontvangen. En die gegevens worden allemaal opgeslagen. Het zou toch jammer zijn als ze die enorme berg gegevens niet gebruiken voor meer dan alleen een akkoord van de zorgverzekeraar om de zorgkosten vergoed te krijgen.

Big data en innovatie

In relatie tot innovaties, zo kwam in de deze masterclass naar voren, zijn big data van belang voor de researchfase in het innovatieproces. Wat weten we over de situatie waarin we zoeken naar vernieuwing of verbetering, welke gegevens kunnen we daarover verzamelen? Die situaties kunnen groot (bijv. voor een zorginstelling: ontwikkelingen in de doelgroep om bijv. nieuw aanbod te ontwikkelen) of klein zijn (bijv. voor een Formule-1 Team over het gedrag van een auto tijdens een Formule-1 race om uit te vinden hoe de auto nog sneller kan rijden).

Mijn vooroordeel smolt als sneeuw in de zon. Goed inzicht is nodig om tot goede oplossingen te komen. Dat is in feite het motto rond big data en innovaties. En om dat inzicht te krijgen, bieden ‘big data’ in potentie heel veel aanknopingspunten. Dat werd wel duidelijk in deze deelsessie op de Dag van de Waardecreatie van EIFFEL. Er is nog veel te winnen met innovaties.

Gerelateerde artikelen
Alle artikelen