In reuzenstappen naar een financieel gezonder Nederland
In korte tijd hebben Kredietbank Nederland (KBNL) en EIFFEL een pilot omtrent dashboarding omgeze...
"Ik wil flexibilisering van mijn arbeidsschil" is een veelgehoorde wens van managers in deze tijd. Waarom willen zij de flexibilisering en wat is hierbij belangrijk? Dit was het onderwerp van een rondetafel waar ik bij aanschoof. Het werd een interessant gesprek. Een gesprek dat niet ging over flexibilisering, maar over de klant.
Eigenlijk een verkeerde benaming. We willen geen flexibele organisatie, maar een wendbare organisatie. Maar wat is dan wendbaar?
Flexibilisering als methode is geen doel, maar een middel. Het hogere doel is de klant. Toch zien we dat in de praktijk organisaties een flexibele schil van medewerkers inrichten ten behoeve van kostenbesparing. Dit komt voort uit hoe organisaties gestuurd worden. Welke KPI is belangrijker: klanttevredenheid of kosten?
Aan tafel zitten managers van verschillende bedrijven uit verschillende branches. Allemaal doen de bedrijven iets met flexibilisering. De een vanuit klantwaarde, de ander vanuit kostenoverwegingen. De uitdagingen in het wendbaar maken van de organisatie komen wel overeen.
Is de vraag van de klant wel voorspelbaar? Kan ik mijn capaciteit snel genoeg op- en afschalen?
Terechte vragen en issues waar managers tegenaan lopen bij het inrichten van flexibilisering. Vragen die los van elkaar lijken te staan en alleen een andere oorzaak hebben. Voor mij is de oplossing simpeler. Flexibilisering is in mijn ogen een strategisch vraagstuk. Een vraagstuk dat onderdeel uitmaakt van de positiebepaling van een afdeling of een bedrijf. Wil je flexibilisering namelijk écht als een middel inzetten en waarde toevoegen aan zowel de klant als de organisatie (kosten), dan moet je eerst je waardepropositie helder hebben. Welke waarde voeg ik toe en wat heb ik hiervoor nodig? En pas in de tweede vraag komt flexibilisering (eventueel) aan bod.
Terechte vragen en issues waar managers tegenaan lopen bij het inrichten van flexibilisering. Vragen die los van elkaar lijken te staan en alleen een andere oorzaak hebben. Voor mij is de oplossing simpeler. Flexibilisering is in mijn ogen een strategisch vraagstuk. Een vraagstuk dat onderdeel uitmaakt van de positiebepaling van een afdeling of een bedrijf. Wil je flexibilisering namelijk écht als een middel inzetten en waarde toevoegen aan zowel de klant als de organisatie (kosten), dan moet je eerst je waardepropositie helder hebben. Welke waarde voeg ik toe en wat heb ik hiervoor nodig? En pas in de tweede vraag komt flexibilisering (eventueel) aan bod.
In korte tijd hebben Kredietbank Nederland (KBNL) en EIFFEL een pilot omtrent dashboarding omgeze...
In deze whitepaper leggen we de focus op een combinatie tussen automatisering en robotisering. Wa...
Werk je Agile en ga je op afstand werken of blijf je dat doen? Goede combinatie! Agile werken is...