Functionele cookies

Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren en analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.

Gepersonaliseerde informatie

Hiermee ontvangt u gepersonaliseerde informatie op onze website die wordt afgestemd op uw internetgedrag.

In dit blog ga ik nader in op onderdeel 2, namelijk 'Creëren van een gezamenlijke noodzaak'. Gezamenlijke noodzaak is van belang voor een succesvolle implementatie, omdat de redenen voor de verandering door de hele organisatie volstrekt helder moeten zijn.

Helderheid voor hele organisatie

In mijn vorige blog introduceerde ik de formule E = K x A en Change Acceleration Proces (CAP). CAP biedt een theoretisch kader met een praktisch instrumentarium voor de implementatie. Vanuit dit kader worden de 7 onderdelen van CAP gebruikt om richting en sturing te geven aan het implementatie- en veranderproces.

Het eerste onderdeel 'Leiden van de verandering' besprak ik in een eerder blog. In dit blog ga ik nader in op onderdeel 2, namelijk 'Creëren van een gezamenlijke noodzaak'. Gezamenlijke noodzaak is van belang voor een succesvolle implementatie, omdat de redenen voor de verandering door de hele organisatie volstrekt helder moeten zijn.

Wat willen we bereiken?

  • Een gezamenlijke erkenning bij alle betrokkenen dat de verandering absoluut noodzakelijk is.
  • Een voelbare onvrede met de huidige situatie, die groter is dan de natuurlijke weerstand tegen verandering.
  • De behoefte aan verandering zowel vanuit bedreigingen als kansen te positioneren.

Waarom is dit eigenlijk belangrijk?

  • Weerstand wordt herkenbaar gepositioneerd.
  • Bevestigt waarom het implementatietraject belangrijk is.
  • Creëert het momentum om het veranderingsinitiatief te starten.

 

“Het is, als het ware, een zoektocht naar de groeps- en individuele WIIFM” Frans Koemans

Aanpak

Het is, als het ware, een zoektocht naar de groeps- en individuele WIIFM ('Whats in it for me!'). Dit wordt duidelijk gemaakt met behulp van data, voorbeelden en analyses. Maar hoe pak je dat aan?

Hoe breng ik de benodigde acties in kaart?

Allereerst stel je een betrokkenengrafiek op om van de diverse groepen betrokkenen en de de grootte daarvan in kaart te brengen.

Middels een Bedreigingen en kansen matrix breng je per betrokkenengroep de bedreigingen en kansen van de implementatie  in beeld, op korte en lange termijn.

Met behulp van een 3D Matrix (Data/diagnose, Demonstratie, Vereisten/Demand) breng je het bewijs dat de verandering noodzakelijk is per doelgroep in kaart. Op basis hiervan kun je vervolgens een Communicatiestrategie opstellen om de  veranderingsnoodzaak helder te maken.

Over de auteur

"Prikkelen, kennis en ervaringen delen, inspireren, contact maken. Mijn redenen voor bloggen. Sinds een paar jaar blog ik met de bovenstaande doelstelling in het achterhoofd over verandermanagement, leiderschap, proces- en prestatiemanagement en gaming. Het is een leuke manier om in contact te treden met lezers en volgers en opent voor mij en hen deuren voor kansen en mogelijkheden."

Neem contact op Frans Koemans Process consultant
06 4783 48 33
Gerelateerde artikelen
Alle artikelen