Functionele cookies

Wij plaatsen functionele cookies om deze website naar behoren te laten functioneren en analytische cookies waarmee wij het gebruik van de website kunnen meten. Deze cookies gebruiken geen persoonsgegevens.

Gepersonaliseerde informatie

Hiermee ontvangt u gepersonaliseerde informatie op onze website die wordt afgestemd op uw internetgedrag.

Hardlopers leven gemiddeld 5 tot 6 jaar langer dan mensen die niet lopen. Dit blijkt uit de Deense Copenhagen City Heart Study. Maar hoe komt het dat sommige mensen het heerlijk vinden om hard te lopen, terwijl anderen er maar niet in slagen om het vol te houden, ook al weet je nu uit dit onderzoek waarvoor je het (kan) doen? Kortom, wat is een motiverende factor?

You can't improve what you can't measure

Met het uitrusten van atleten met sensoren ging Nike voor het eerst datacollectie toepassen. Het idee hierachter was dat de verzamelde gegevens de ontwerpers van Nike zou helpen in het maken van betere schoenen. Maar al snel realiseerde Nike zich dat al die verzamelde gegevens breder gebruikt kon worden.

Hardlopen doe je wellicht enkele malen per week. Maar hoe leuk (of niet leuk) je hardlopen ook vindt, je bent er alleen mee bezig op het moment dat je daadwerkelijk aan het hardlopen bent. Maar doe een sensor in je schoen, zoals Nike in samenwerking met Apple deed met het Nike+ platform, en opeens zie je je activiteiten en vorderingen op je telefoon, op je laptop, op je sociale media en deel je het met je vrienden en andere sporters.

De sensor, het Nike+ platform in combinatie met bijvoorbeeld een iPod, iPhone of de Nike+ Fuelband is een simpele manier om gegevens te verzamelen en te presenteren. De sensor meet de stappen die je zet, de calorieƫn die je verbrand en hoeveel Fuelpoints je hebt verzameld. Fuelpoints, een meeteenheid voor de verbruikte hoeveelheid zuurstof, is een universele meeteenheid voor het meten van elke vorm van inspanning. Hiermee heeft Nike een eenheid ontwikkeld waardoor het mogelijk is voor eenieder om zijn of haar inspanning te vergelijken met die van een ander.

Met deze gegevens ben je op een eenvoudige wijze in staat om dagelijkse doelstellingen te stellen en feedback te krijgen op het behalen ervan, maar ook om te wedijveren met je vrienden, collega's, familie wie de meeste Fuelpoints heeft. Het gaat hierbij dan niet alleen om je prestaties of het verbeteren van jezelf, maar ook om het gemotiveerd blijven.

Prestatiemanagement

Uit het onderzoek dat ik samen met de Open Universiteit heb uitgevoerd, blijkt dat 94% van de overheidsmanagers aangeeft dat moeilijkheden met informatiesystemen in bepaalde mate een probleem vormt voor het toepassen en gebruiken van prestatiemanagement.

Je hebt het voornemen om meer te gaan bewegen en koopt daarvoor nieuwe hardloopschoenen en een outfit en stelt je daarmee een aantal doelen voor. Maar het gebeurt maar al te vaak dat na een paar weken de schoenen nog zo goed als ongebruikt in de kast staan en de doelstellingen (wederom) vooruit zijn geschoven of overboord zijn gegooid.

Hetzelfde geldt voor veel PM of BI systemen. Een nieuw systeem wordt aangekocht en ingericht, waardoor de doelstellingen nu eindelijk behaald gaan worden en "we met z'n allen binnen de organisatie beter gaan werken". Maar het daadwerkelijke gebruik stelt helaas nog vaak teleur, omdat de motivatie is verdwenen.

Zoals uit het bovenstaande blijkt is het succes van Nike+ te herleiden uit een aantal factoren, waaronder het op een simpele wijze meten van prestaties en de voortgang op het behalen van doelstellingen. Kortom, zorg ervoor dat als uw organisatie aan de slag gaat met het aankopen of doorontwikkelen van een PM of BI systeem, deze voor iedere medewerker functioneert volgens de principes van het Nike+ platform.

Over de auteur

"Prikkelen, kennis en ervaringen delen, inspireren, contact maken. Mijn redenen voor bloggen. Sinds een paar jaar blog ik met de bovenstaande doelstelling in het achterhoofd over verandermanagement, leiderschap, proces- en prestatiemanagement en gaming. Het is een leuke manier om in contact te treden met lezers en volgers en opent voor mij en hen deuren voor kansen en mogelijkheden."

Neem contact op Frans Koemans Process consultant
06 4783 48 33
Gerelateerde artikelen
Alle artikelen